|
ImgSearch.com |
Kdy IHNED vyhledat pomoc:
- Dítě říká, že je všem na obtíž, že nikoho nezajímá a že je stejně všem ukradené.
- Dítě si opakovaně a záměrně ubližuje, jeví známky sebepoškozování, rány se snaží zakrývat, maskovat a vyhýbá se hovoru o tom, co se děje.
- Dítě má sebevražedné myšlenky, mluví o tom, že tu nemá/nechce být, mluví o smrti nebo o sebevraždě, přemýšlí o nich. Myšlenky se projevují různě: mluví o smrti, píše o ní, téma smrti se objevuje na obrázcích nebo fotografiích.
Zbystřete, pokud:
- Ztrácí radost z koníčků, neiniciuje aktivity.
- Zhoršuje se mu školní prospěch a soustředění.
- Nápadně experimentuje se svým vzhledem.
- Nosí poznámky a přibývá kázeňských potíží.
- Mění spánkové či stravovací návyky.
- Reaguje i na běžné události silnými emocemi.
- Je častěji nemocné, stěžuje si na bolesti.
- Vytváří si nové rituály, na kterých lpí.
- Vyhýbá se sociálnímu kontaktu.
- Má na těle známky záměrného ubližování.
Okamžitá podpora:
- Kvalitní spánek cca 8 h denně ve stejný čas.
- Pravidelná, kvalitní strava.
- Pravidelný pohyb – 3× týdně vysoká intenzita, 3× týdně posilování (chůze do školy, skupinové pohybové hry, účast v tělocviku apod.).
- Podpora od kamarádů, školní podpora.
- Dohoda o kontrole času na sociálních sítích.
- Navázat na dřívější zájmy (dělat je s dítětem).
- Pravidelný denní režim.
- Drobné úkoly (užitečné, konkrétní) – např. vynést koš, oškrabat brambory, zkontrolovat sourozenci úkoly; poděkovat, ocenit, že pomohlo.
- Dechová cvičení, jóga, relaxace.
- Psaní deníku (3 věci, které se povedly; za co jsme vděční).
- Někomu pomoci (ocenit, poděkovat).
- Lze zvážit doplňky stravy – omega‑3, bylinné přípravky.
Jak vést půdpůrný rozhovor najdete na:
https://nevypustdusi.cz/poslouchejme-deti/jak-vest-rozhovor
Místa pomoci najdete zde nebo se neváhejte obrátit na nás:
https://nevypustdusi.cz/poslouchejme-deti/mista-pomoci-a-podpory
Další materiály:
https://detskylekar.cz/sada-informacnich-materialu-pro-rodice-deti-s-dusevnimi-obtizemi

